Motivul pentru care ne alegem prost partenerii de afaceri | Construim Imperii


Preluare din: “motivul pentru care ne alegem prost partenerii de afaceri | Construim Imperii“. Multumesc, domnule Daniel Zarnescu.

Weekendul asta am avut un training cu doua grupe separate de oameni pe tot ce inseamna business si rezultate in business. M-a surprins faptul ca ambele grupe au ridicat aceeasi intrebare si acelasi subiect in doua zile diferite: cum iti alegi un partener, cum iti creezi o echipa, cum te inconjori de oameni de succes?

Mi-a luat mult timp sa inteleg mecanismul parteneriatelor, uitandu-ma in retrospectiva. Am facut  multe greseli, unele care m-au costat foarte multi bani, rezultate proaste sau timp pierdut.

Totul pleaca din copilarie, cand suntem curati sufleteste si ne comportam corect la nivel de “parteneriate”, pentru ca ne ascultam instinctul si nu stim, inca, sa ne mintim. Cand esti copil si trebuie sa iti alegi “echipa” (indiferent de joc), ti-i alegi alaturi de tine pe cei mai buni, ca sa castigi. La fotbal, cand esti copil, daca trebuie sa iti alegi echipa, in mod sigur iti aleg pe “George”, care e gras si e bun de pus in poarta, ca apara bine, pe “Alex”, care dribleaza bine, pe “Andrei”, care da la picioare si stii ca daca il pui in spate, o sa il stie lumea de frica. Cei care raman “la urma” sunt cei mai slabi. Tu vrei ce e mai bun pentru echipa, “crema” dintre cei care vor sa joace.

Pe masura ce crestem, devenim din ce in ce mai nesiguri si mai dornici de control… si la un moment dat se produce un “declic” pervers care ne intoarce toata viata pe dos. Incepem sa umblam nu cu cei mai buni, ci cu cei care ne asculta si care ne fac sa ne simtim bine (unul care e bun cu adevarat ma face sa ma simt inconfortabil). In caz de parteneriate, nu mai cautam parteneri care sa ajute “echipa” sau “proiectul”, ci cautam parteneri pe care, intr-un fel sau altul, ii putem controla sau care sunt mai slabi ca noi.

Stii deja ca esti suma celor cu care petreci cel mai mult timp impreuna, pentru ca deja a devenit un laitmotiv al productivitatii si al dezvoltarii personale aspectul asta. Nu esti mai bun ca ei, nu esti mai slab ca ei, ci doar o medie. Cautand oameni mai slabi ca tine, iti dai tie o sansa sa te simti ok si omori sansa proiectului de a se dezvolta cu adevarat. Te minti si plafonezi media de valoare doar ca sa fii liderul.

Plus ca o alta vorba spune ca o echipa este egala cu cea mai slaba veriga a ei. Insa cand iti alegi parteneri mai slabi ca tine, veriga slaba nu sunt partenerii. Veriga slaba esti tu!

Cum iti alegi un partener de afaceri?

Chiar zilele trecute m-am intalnit la o cafea cu un partener cu care am avut o firma si care nu o duce tocmai roz acum. I-am lasat firma, insa nu reuseste sa se puna pe picioare singur si nici nu reuseste sa gaseasca pe cineva cu care sa se asocieze. Intr-un fel ma simt responsabil, pentru ca in momentul in care l-am ales, l-am ales in ideea de a-mi lasa libertate mai mare (deci confort emotional si nevoie de control asupra celuilalt).

Insa si el, la randul lui, pe alta firma am vazut ca a facut la fel, si-a ales pe cineva cu mult mai putina experienta, desi putea sa se asocieze cu cineva mult mai capabil.

Asta este si “schema” principala, te uiti in jurul tau si cauti oameni mai slabi si nu vrei sa iei in considerare un partener cu adevarat puternic. Un alt aspect este ca avem tendinta, cand vrem sa facem un parteneriat, sa ne alegem oameni care sa ne semene. Atentie! Nu vorbesc de valori, vorbesc de tipare comportamentale.

Cele mai reusite parteneriate ale mele nu au fost cu oameni care sa imi semene, ci cu oameni extrem de diferiti. Sunt un om riguros in ceea ce fac, imi place sa muncesc, de multe ori imi place sa intru in detaliu si sa construiesc, pas cu pas, drumul. Imagineaza-ti ca daca m-as asocia cu cineva ca mine, ne-am calca pe picioare, am verifica ce face celalalt, ne-am certa tot timpul pe lucruri de detaliu si ne-am plafona. Nu am vedea dincolo de ceea ce facem in momentul ASTA.

Gratian, partenerul meu pe MIB este un bun exemplu pe care il dau de fiecare data cand ma aflu in fata oamenilor. Orice teste psihologice am lua, suntem in opozitie. El este tot timpul inconjurat de oameni, eu simt nevoia sa ma retrag ca sa creez. El doarme ziua de multe ori si noaptea isi face treaba, eu gasesc dimineata cea mai creativa parte a zilei. El este un entuziast, eu sunt un critic de multe ori. El rareori isi noteaza ceva, eu umblu cu agenda dupa mine. Suntem alta rasa, dar asta nu ne-a impiedicat sa facem o echipa exceptionala.

Cu Pera, cu care am fondat Stepout-ul, aproape aceleasi caracteristici. Seamana cu Gratian. Entuziast, dar uituc. Visator, dar lenes pe termen lung. Emotional, dar fara substanta in analiza. Sufletist si motivational.

Lucrul comun in parteneriatele bune pe care le-am avut a fost ca ei deja aveau rezultate personale cand ne-am aliat! Pera, acum multi ani cand am decis sa batem palma, deja scrisese o carte si o vindea (intr-o perioada cand internetul nu exista aproape) iar Gratian era veteran in antreprenoriat, avand firme ridicate incepand cu agentii de publicitate, pana la magazine de calculatoare sau siteuri de milioane de euro.

Reguli cand iti alegi un partener:

1 – Sa fie STAR

Star inseamna sa fie cel putin la fel de bun ca tine! Ideal ar fi sa te faca sa te simti prost cand te compari cu el. In felul asta dai sansa unui parteneriat care te impulsioneaza sa tii pasul si sa te dezvolti. Star inseamna sa fie sau sa tinda spre titlul de CEL MAI BUN pe “bucatica” lui si cu greu sa gasesti oameni care sa aiba aceleasi calitati.

2 – Sa aiba rezultate

STAR nu inseamna potential, ci inseamna REZULTATE DOVEDITE. Nu te uiti la cine poate sa devina respectiva persoana, ci la ce a reusit sa faca pana in momentul ala. Potentialul, cel putin la nivel de parteneriate, este cea mai mare minciuna posibila. Cu totii avem potential, deseori se intampla ca o persoana care unanim este acceptata ca avand potential, sa nu si-l atinga. Cand vrei sa iti alegi un partener si spui ca “are potential”, este de fapt o mare minciuna a ta, pentru ca spui de fapt ca “poate sa creasca langa tine”. Ori partenerii nu trebuie sa “creasca”. Ei ori sunt parteneri, ori nu sunt. Ori au rezultate, ori nu au.

Cand vine langa tine, o persoana trebuie deja sa aiba rezultate, ca sa nu stea sa experimenteze langa tine. Rezultatele trebuie sa fie, de asemenea, independente de tine (trebuie sa fi reusit pe cont propriu, nu “ajutat” de tine).

3 – Sa dea dovada de proactivitate

Este o calitate rara precum metalele pretioase. Cu totii suntem buni (intr-o masura mai mare sau mai mica) sa facem ceva atunci cand ni se spune ce sa facem. Viata ar fi mult mai usoara sa avem pe cineva langa noi care sa ne spuna ce decizii sa luam. Un om proactiv nu asteapta solutii din partea altora, in situatii de criza. Le gaseste singur.

Putini inteleg sensul adevarat al proactivitatii. Un om proactiv este un om care decide, isi asuma ceea ce decide, actioneaza si obtine ceea ce si-a propus. Diferenta majora intre un om proactiv si un om care nu este proactiv este ca primul nu da vina pe exterior pentru ceea ce i se intampla in viata. Un om proactiv iti va depasi asteptarile, pentru ca va veni cu solutii si unghiuri la care nu te gandesti, atunci cand aveti ceva de rezolvat.

4 – Sa fie DIFERIT de tine, dar complementar

Parteneriatele se fac intre oameni care au aceeasi viziune, dar moduri diferite de a ajunge acolo. Un parteneriat intre doi “manageri”, chit ca sunt amandoi “worldclass”, nu va face decat sa reteze din ce pot face amandoi, separat. Pentru asta este nevoie de un anumit grad de evolutie personala, pentru ca trebuie:

  • sa stii cine esti tu, care sunt punctele tale forte si care sunt punctele slabe (ca sa cauti pe cineva care acopera exact punctele tale slabe)
  • sa poti comunica cu persoana respectiva, pentru ca fiind diferita, cel mai probabil veti avea nevoie de rabdare amandoi si intelegere pe stilul celuilalt de lucru

Asumarea responsabilitatii in echipa

Aici exista o alta capcana, odata ce ai facut un parteneriat sau o echipa cu care vrei sa “ataci” un proiect. “Echipa” e un termen abstract. Iti aduni starurile, le pui intr-un proiect comun, astepti sa ai rezultate fabuloase… si constati ca rezultatele sunt dezastruoase, poate la nici macar 1/10 din asteptari.

Ideea de parteneriat nu este o formula matematica. Atunci cand 2 oameni se asociaza, nu inseamna ca rezultatele se vor cumula. In cazul asta 1+1 nu este egal cu 2. Poate da ca rezultat 0.2 sau 7. Tine strict de asumarea responsabilitatii. Mi s-a intamplat sa adun oameni deosebiti in proiecte deosebite care ar fi trebuie sa scoata rezultate deosebite. Cu totii entuziasti, constienti de ceea ce putem face. Si acolo s-a terminat tot. Cu totii asteptam ca lucrurile sa se rezolve de la sine, pentru ca ne bazam pe puterea grupului. Si ne-am dat seama ca in echipa eram delasatori.

Fac o paralela tot cu fotbalul, cand aduni o echipa de vedete, insa rezultatele sunt dezastruoase. Asta se intampla pentru ca pe teren nu joaca numele de pe tricouri. Ca sa ai rezultate cu adevarat mari intr-o echipa, trebuie ca fiecare dintre membrii ei sa traga cel putin la fel de tare ca atunci cand lucreaza pe cont propriu.

Este celebru studiul facut intr-un colegiu economic din Suedia exact pe asumarea responsabilitatii la nivel de grup. Studentii pledau ca un sistem socialist functioneaza iar profesorul a facut un targ cu ei, ca la examene nota sa fie media tuturor (sa nu se mai dea note individual). A fost nevoie de 3 examene ca sa pice toata grupa. La primul examen au luat o medie de peste 7, la al doilea undeva la nota 6.. iar la al treilea au picat cu totii. Nimeni nu mai voia sa invete, pentru ca se asteptau ca altii sa o faca si sa treaca examenul.

Asa se intampla si intr-o echipa, atunci cand nu iti asumi responsabilitatea. Responsabilitatea colectiva inseamna iresponsabilitate. Responsabilitatea individuala este singura care exista si pe care ne putem baza.

Minciuna “grupurilor” mastermind

Am facut parte din multe grupuri “mastermind”, in care scopul era sa se adune oameni valorosi, care sa poate sa impartaseasca experienta lor, a fiecaruia. Un grup mastermind, prin esenta, este elitist si exclusivist. Pe langa acest lucru, grupurile mastermind sunt facute pentru a avea REZULTATE PERSONALE SI MAI MARI.

Chiar zilele trecute vedeam un anunt trimis in Social Media: “Mai avem nevoie de oameni in grupul de mastermind, daca vrei sa faci parte, da-ne un mesaj.” In cele mai multe grupuri din care am luat parte erau doar lupte interne de “putere”, in care anumiti membri voiau sa arate celorlalti cat de ‘inteligenti’ sunt ei. Mai mult, cele mai multe grupuri mastermind intr-un final se transformau in “sezatori”, in care oameni comuni (nu staruri) isi satisfaceau nevoia de socializare.

Grupurile mastermind, ca sa functioneze, trebuie sa respecte cateva reguli de baza:

  • in interiorul lor nu exista lideri, ci doar “presedinti” de ocazie, prin rotatie, al caror unic scop este sa modereze discutiile; cand incep luptele interne, este semn clar ca nu mai e vorba de un mastermind, ci de o secta si de oameni involuati care vor la conducere
  • membrii trebuie sa fie STARURI (atentie insa, daca cineva este mult mai puternic decat ceilalti, atunci se creeaza o relatie de vasalitate si grupul mastermind isi pierde din scop)
  • punctele forte ale starurilor da bine sa fie conexe, nu similare, ca sa nu se calce pe picioare si sa favorizeze luptele de putere (se poate aplica inclusiv pe domenii diferite): cand ai un star pe contabilitate, un star pe avocatura, un star pe vanzari, un star pe […]; Daca nu se respecta punctul asta exista riscul ca o mana de oameni care seamana intre ei sa se intalneasca doar ca sa se laude cat de buni sunt ei (domeniul fiind comun, exista riscul de nevoie de afirmare si se pierde scopul mastermindului)
  • tu, ca individ, daca un grup nu iti mai serveste intereselor, este bine sa pleci; scopul unui mastermind este sa iti aduca si mai multe rezultate, nu sa ai un loc de “sezatoare” unde sa pierzi vremea
  • cele mai tari grupuri mastermind nu au nevoie de “control” in interior, este in continua miscare, evolutie… aduna membri si lasa pe altii pe drum si exista un nucleu de STARURI diferite, care isi iau seva de la ceilalti (isi iau ce nu au ei)

Cele mai puternice unelte de evolutie

Nu iti doresti momentul cand nu gasesti pe nimeni in jurul tau care sa fie mai bun ca tine si de la care poti sa inveti! Exista doua elemente care te vor ajuta sa evoluezi extrem de rapid:

  • mentorul, de multe ori o legenda pe domeniul in care vrei sa obtii rezultate;
  • modelarea, sau capacitatea de a lua de la alti “performeri” exact strategia pe care o folosesc ei ca sa obtii rezultate superioare celorlalti 95% care “bajbaie”

Despre cele doua elemente voi vorbi insa in amanunt in tabara de excelenta pe care o pregatesc pentru mai, anul asta. Pregatesc cele mai puternice unelte si strategii care sa iti aduca rezultate incredibile indiferent de obiectivul pe care ti-l pui (chit ca vorbim de o afacere sau de o abilitate precum “schiatul”).

DANIEL ZARNESCU

Advertisements

Comments are closed.

%d bloggers like this: